Begrotingsbijdrage

400 jaar geleden had ik niet hier, maar in Oldenzaal gezeten. In die tijd had Overijssel twee provinciale staten. Een gereformeerde Nederlandse staten hier in Zwolle en een katholieke Spaanse in Oldenzaal. Tegenwoordig zijn we een staten en werken we samen voor alle inwoners van Overijssel, ongeacht afkomst en geloof. Over die samenwerking wil ik het hebben. Want wat is samenwerking? Betekent het dat je het altijd met elkaar eens moet zijn? Nee, het betekent dat je samen werkt aan hetzelfde doel: Overijssel nog mooier en beter maken.

Dat vandaag met alle actieve partijen één gezamenlijke motie wordt ingediend voor de verdeling van de 5,2 miljoen geeft hoop op samenwerking. Laat dit niet een eenmalige actie zijn, maar de start van een nieuwe bestuurscultuur in Overijssel. Een cultuur waarin oppositie en coalitie elkaar blijven opzoeken. We gaan deze samenwerking nodig hebben, want we staan voor zeer grote uitdagingen: in 2030 moeten we onze CO2-uitstoot halveren, we hebben een stikstof probleem op te lossen, toenemende droogte, een dreigend drinkwater tekort in 2025, een wooncrisis, voor onze cultuur kan de coronacrisis het laatste zetje naar de afgrond zijn.

GroenLinks draagt de culturele en creatieve sector een warm hart toe. Door de coronamaatregelen hebben zij een zware periode gehad en het nog steeds niet makkelijk. Dansgezelschappen, theaters, muziekmakers, musea, medialabs, poppodia, vrije producenten, ZZP-ers, kunstenaars en festivals zetten zich met ongekend veel talent, passie, enthousiasme en creativiteit in voor een rijk cultureel leven. Dit heeft een meerwaarde voor de samenleving die niet alleen in geld is uit te drukken. GroenLinks spreekt waardering uit voor de veerkracht van de culturele en creatieve sector, het fantastische aanbod in Overijssel en de constructieve houding gericht om gezamenlijk werken aan het versterken van het culturele leven in Overijssel. Van alleen waardering kan de "kachel niet branden”. GroenLinks stelt daarom voor de culturele sector te helpen bij het vergroten van hun inkomsten en inwoners te stimuleren om gebruik te maken van het veelzijdige culturele aanbod.

Water blijft een probleem, of het nu te veel of te weinig is. We moeten daarom ambitieus beleid voeren op klimaatadaptatie, alles op alles zetten om de kaderrichtlijn water te halen en bouwen aan een robuust drinkwatersysteem. Dit betekent onder andere dat we op termijn weg moeten van de drinkwaterwinningen die onder gevoelige natuur liggen. Ook betekent dit dat we op termijn onafhankelijk moeten zijn van opzegbare importcontracten, hierover zal GroenLinks later deze vergadering een motie indienen.

GroenLinks steunt de gebiedsgerichte aanpak stikstof, maar heeft wel vragen over enkele aangedragen oplossingen. Het college doet haar uiterste best om het aandeel luchtwassers dat aan de wet voldoet, omhoog te krikken van de huidige 10%, maar wat doet het college als vergunningverlener met de praktijkkennis dat die luchtwassers  nauwelijks aan de wet voldoen? Kunnen we in nieuwe vergunningen nog wel uitgaan van de situatie dat luchtwassers werken?

Klimaatverandering vraagt om solidariteit. Solidariteit met onze inwoners die last hebben van klimaatverandering door toenemende droogte en weersextremen. Solidariteit met medemensen van over de hele wereld, bijvoorbeeld inwoners van Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh, een stad met meer inwoners dan heel Nederland die langzaam onder water loopt. Solidariteit met de schepping, die te mooi is om vernietigd te worden. In Overijssel zullen we ons steentje bij moeten dragen aan het stoppen van klimaatverandering. Om inzichtelijk te maken hoe we dit doen en of we genoeg doen stelt GroenLinks voor om voortaan in Statenvoorstellen een klimaatparagraaf op te nemen.

Al deze problemen zijn niet op te lossen zonder samenwerking.

Mijn vraag is dan ook of Gedeputeerde Staten vol wil werken aan deze problemen door samenwerking te blijven zoeken met inwoners, partners en binnen deze staten over coalitie oppositie lijnen. Wat we moeten dit samen doen.

Want waarom zitten we hier? Voor onszelf? Voor het geld? Voor de lekkere koffie? Nee, we zitten hier voor een beter Overijssel. We verschillen over de manier waarop, maar laten we nooit vergeten dat we hetzelfde doel hebben.