Waar vroeger de F16’s – soms stiekem met naverbrander -  de 3 kilometer lange plak asfalt afbulderden voor weer een oefeningsvlucht, is het nu onderdeel van herontwikkeling. Een herontwikkeling die moeizaam gaat, zo blijkt ook uit een rapport van Berenschot. Kan het niet anders? Volgens mij wel.

Sinds de vliegbasis in 2008 sloot, is het een lastig verhaal. Delen van het terrein werden al omgeturnd tot evenementlocatie, villawijk en natuur. Het gebied precies tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal in kent veel unieke dieren- en plantensoorten. Eigenlijk is een landingsbaan op die plek wel een beetje gek.

En toch was het uitgangspunt blijven bij het onderzoek dat Berenschot deed. De start- en landingsbaan moest en zou behouden blijven. Terwijl onderhoud geld kost. Veel geld. 1,5 miljoen euro per jaar.

De bedoeling is dat dat geld moet opgehoest worden door simpel vliegtuigonderhoud, het testen van nieuwe vliegtechnieken, een tijdelijke parkeerplek bieden aan toestellen die korte of langere tijd niet meer gebruikt worden – zo staat er nu een hagelnieuwe Russische Airbus aan de ketting die vanwege sancties niet meer terug mag en krijgen miljardairs de mogelijkheid om te vertrekken vanaf vliegveld Twente met hun privéjet.

Met kleinschalige bedrijven erbij hoopt Technology Base zwarte cijfers te draaien. En mocht dat niet lukken, dan moeten de aandeelhouders – de gemeente Enschede en de provincie Overijssel – bijpassen met belastinggeld.

GroenLinks is kritisch op deze ontwikkeling. Want je kan met die ruimte zoveel meer dan het een speeltje laten zijn voor vliegende miljardairs. Leg je de oppervlakte van de baan vol met zonnepanelen, bijvoorbeeld, dan heb je genoeg energie om de hele stad Enschede van groene stroom te voorzien. En je houdt nog wat over ook. Vanwege het militaire verleden van het terrein, liggen er naar alle waarschijnlijkheid nog voldoende kabels onder de grond om die stroom te transporteren.

En groene energie heeft Twente nodig. Het loopt nog niet storm met het plaatsen van windmolens en de plannen die er nu liggen zijn bij lange na niet voldoende om in 2030 aan de eis voor voldoende groene energie te voldoen. Voor GroenLinks is het daarom helder: met een herontwikkeling van ouder vliegbasis waar iedereen écht wat aan heeft, sla je twee vliegen in één klap.