Het moet geen sportieve prestatie worden om de bus te halen. De bus moet dichtbij blijven, bereikbaar voor iedereen. “Buslijnen wegbezuinigen en reizigers eerst 5 kilometer laten lopen of fietsen om bij de bushalte te komen, is slecht beleid van de provincie,” volgens Daphne Dertien, fractievoorzitter van GroenLinks in Provinciale Staten. “Het kan echt beter en dat laten we zien.” GroenLinks presenteert oplossingen voor het Openbaar Vervoer (OV) in Overijssel, als alternatief voor de zware bezuinigingsplannen van VVD-gedeputeerde Kok. Met Flexlijnen verwacht de partij de draconische maatregelen van de provincie overbodig te maken.
In de plannen van de provincie worden veel buslijnen en de regiotaxi gedeeltelijk of geheel opgeheven. GroenLinks vindt dat de bezuinigingen veel te ver gaan en komt met een nieuwe vorm van OV: Flexlijnen. De Flexlijn is dé oplossing om dorpen en kleine kernen per OV bereikbaar te houden. Deze OV-variant is een kruising tussen regiotaxi en de gewone buslijn. De kleine busjes rijden langs de bushaltes waar vraag is. Via de telefoon, of via een app kan de reiziger vervoer aanvragen. Andere provincies onderzoeken al hoe deze lijn kan worden ingezet op rustige momenten waar normaliter alleen in de spits een gewone drukke buslijn rijdt met scholieren en forenzen.
GroenLinks gaat dit voorstel in de komende tijd bespreken met alle partijen die interesse hebben om het OV op niveau te houden. Daarnaast stelt GroenLinks voor de OV-chip apparatuur nu eindelijk goed aan te pakken, de samenwerking over concessiegrenzen te bevorderen en dalurenkorting aan te bieden aan scholieren. Met maatregelen voor de korte termijn en tijdelijk extra financiering kan het systeem intact blijven. GroenLinks werkt ondertussen een stevige OV-visie uit voor de concessies die op de langere termijn gaan spelen. Deze visie wordt inzet voor de college-onderhandelingen in 2015.
Het belang van de reiziger staat voorop bij GroenLinks: het OV moet aantrekkelijk en toegankelijk zijn met een professionele chauffeur als gastheer. Daphne Dertien: “Met de bezuinigingen komt het OV negatief in het nieuws, maar eigenlijk is het een prachtig systeem. Scholieren, forenzen, dagjesmensen en mensen met een beperking komen elkaar tegen. Kleine kernen worden ontsloten. Dat kunnen we in stand houden dankzij alle ideeën van reizigers, buschauffeurs, vervoersorganisaties, ambtenaren en experts.”
Door de huidige financiering van het OV lijkt het alsof er een financieel gat ontstaat. Provinciale Staten beslissen op 26 maart over bezuinigingsvoorstellen om deze financiële kwestie op te lossen. GroenLinks deed in november het voorstel een OV-fonds in te stellen, met daarin structureel meer geld van de provincie voor het OV. “Ons voorstel om 90% van de BDU (Brede Doeluitkering)-gelden voor het OV in te zetten, is door de provincie overgenomen. Dat punt hebben we alvast binnen,” aldus Daphne Dertien. “Nu de rest nog”.