Vandaag kreeg Lucas Brinkhuis van de provincie de antwoorden.

Hieruit blijkt onder andere dat

• de winning Archemerberg vergroot wordt van 1 naar 3 miljoen m3/jaar,
  • de winning Vechterweerd wordt verhoogd van 2 naar 4 miljoen m3/jaar
  • de lange termijn oplossingen zoveel mogelijk naar voren worden gehaald.

GroenLinks is voor het meer winnen van water in Overijssel, er moet immers altijd genoeg drinkwater voor de inwoners in Overijssel zijn.

Toch hebben wij twijfels bij deze specifieke oplossingen. Deze verhogingen zijn gebaseerd op onderzoek van drinkwaterbedrijf Vitens zelf en op decennia oude vergunningen. Daarom gaat Lucas Brinkhuis de provincie binnenkort vragen zelf ook onafhankelijk onderzoek te doen. GroenLinks heeft vertrouwen in Vitens als behartiger van het belang van voldoende drinkwater, maar meer water uit de grond halen kan schade veroorzaken aan natuur en landbouw.  Mocht dit het geval zijn, dan vindt GroenLinks dat er compenserende maatregelen in het gebied getroffen moeten worden. Lucas Brinkhuis hierover: "provincie, neem de regie in handen in alle zaken rondom drinkwater, inclusief de eventuele aankoop van landbouwgronden (op vrijwillige basis) en natuurcompensatie."

Lucas Brinkhuis heeft het dreigend drinkwatertekort op de agenda laten zetten van de commissievergadering van aanstaande woensdag, met steun van het CDA, D66 en de PvdA. Landschap Overijssel, de eigenaar van de Archemerberg zal inspreken. Vitens is ook uitgenodigd. We zijn benieuwd naar de reactie van de Gedeputeerde en de collega Statenleden.

Zie ook: "Pomp meer geld in drinkwater"