Dinsdag 30 januari was een mooie dag voor een betere infrastructuur in Overijssel. De Tweede Kamer stemde over een aantal moties en amendementen ingediend tijdens de behandeling van de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een week eerder. Naast dat er 40 miljoen is uitgetrokken voor het spoor tussen Zwolle en Meppel stemde de Kamer in met het versnellen van de rondweg rond Mariënheem en het bespoedigen van de elektrificatie van de spoorlijn Almelo – Mariënberg.
Voor GroenLinks Overijssel is het verbeteren van de bereikbaarheid en de betrouwbaarheid van het regionaal openbaar vervoer een belangrijke reden om mee te doen met de coalitie van BBB, VVD, PvdA en SGP. Afgelopen december stemde de Provinciale Staten in met het uittrekken van 2.7 miljoen euro voor het verkennend onderzoek naar deze elektrificatie. Voor de uiteindelijke uitvoering van dit plan is geld van de Rijksoverheid nodig. Ondanks dat op dat moment nog niet met zekerheid kon worden gezegd dat deze broodnodige steun van het Rijk ook daadwerkelijk zou komen, vonden wij dat het uitstellen van dit onderzoek niet verantwoord was. Aangezien de huidige dieseltreinen bijna afgeschreven zijn en veel vervoerders niet langer investeren in nieuwe dieseltreinen zou uitstel de continuïteit van deze spoorlijn in gevaar brengen.
Ondanks deze goede eerste stap in december moet het kabinet dus ook over de brug komen voor de uitvoering. Onze gedeputeerde Martijn Dadema heeft dan ook veelvuldig contact met partijen in de Tweede Kamer over het belang van het elektrificeren van deze spoorlijn. Wij zijn blij dat de Tweede Kamer nu ook met ruime meerderheid dit belang onderstreept.
Mede door de inzet van GroenLinks is een schoner en beter bereikbaar Overijssel weer een stap dichterbij!