Vanuit Enschede, Hengelo en Oldenzaal trokken we op de fiets naar het vliegveld, waar we door de organisatie werden opgevangen met soep en broodjes.

Met zijn allen liepen we verder naar de uitzichttoren, waar Marianne Schouten, cabaretière Nathalie Baartman, Joyce Vorgers, lijsttrekker Lucas Brinkhuis voor GroenLinks Overijssel en Klaus Bieber van BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN Gronau uit Duitsland allemaal een korte toespraak hielden.

Want vliegveld Twente sluiten kan gewoon. En in plaats daarvan de landingsbaan volleggen met zonnepanelen om groene energie op te wekken voor alle huishoudens in Enschede, kan ook gewoon.

Een groep GroenLinksers op de fiets
Een tiener staat bij een fiets met daarop een bord 'vliegveld Twente sluiten. Kan gewoon.'

We begonnen de dag met campagnevoeren in Hengelo, Oldenzaal en Enschede. Daarna gingen we op de fiets naar het vliegveld.

Met meer dan 50 mensen stonden we op het terrein en op de uitkijktoren. Wat ons betreft wordt het uitzicht vanaf die toren flink vergroend: met zonnepanelen, natuur en veel biodiversiteit.

Het is tijd om een einde te maken aan dit noodlijdende vliegveld. Goed ondernemerschap is ook weten wanneer je met een onderneming moet stoppen. Wij stellen voor: Leg de start- en landingsbaan en de zone erom heen vol met zonnepanelen, dan heb je genoeg energie om alle  huishoudens in Enschede van groene stroom te voorzien.

En groene energie heeft Twente nodig. Het loopt nog niet storm met het plaatsen van windmolens en de plannen die er nu liggen zijn bij lange na niet voldoende om in 2030 aan de eis voor voldoende groene energie te voldoen. Voor GroenLinks is het daarom helder: met een herontwikkeling van de oude vliegbasis waar iedereen écht wat aan heeft, sla je twee vliegen in één klap. En laat de opbrengsten terugvloeien naar de inwoners.

GroenLinksers boven op de toren op vliegveld Twente. Er hangt een groot spandoek met daarop de tekst "Vliegveld twente sluiten en dan slim schone energie opwekken. Kan gewoon.'
GroenLinksers en Grünen houden een vlag van de Grünen vast
Een groep GroenLinksers staat met vlaggen bij de toren van Vliegveld Twente
Een visuele voorstelling wat we met dit terrein kunnen doen: ruimte voor fietsen, natuur en zonnepanelen.
Voor een groene achtergrond staat "Vliegveld Twente sluiten. Kan gewoon'." met een tekening van een vliegtuig.