GroenLinks vindt het de hoogste tijd voor maatregelen bij knooppunt Azelo. De onveilige situatie, maar ook de geluidsoverlast voor Borne en de hoge uitstoot van fijnstof moeten dringend worden opgelost. Woensdag vraagt Statenlid Daphne Dertien aan Gedeputeerde Kok om actie te ondernemen en daar ook Provinciale Staten bij te betrekken.
Uit de resultaten van het Meldpunt A35 van Twentsche Courant Tubantia blijkt dat veel automobilisten actie willen, vooral op het knooppunt Azelo. De combinatie van hoge maximumsnelheid en een onoverzichtelijke wegconstructie zorgt voor onveiligheid. Voor GroenLinks is dat aanleiding om mondelinge vragen te stellen in de eerstvolgende commissie mobiliteit. Daphne Dertien “GroenLinks wil dat er zo snel mogelijk een goed voorstel komt, dat rekening houdt met verkeersveiligheid, maar ook met de overlast voor de omgeving. Dat kan heel snel bereikt worden als de snelheid omlaag gaat op dat cruciale stuk waar de A35 en A1 bij elkaar komen.”
Plannen voor ontvlechting van het knooppunt liggen al jaren in de la. Rijkswaterstaat heeft er geen geld voor gereserveerd en doet voorlopig niets. “De maximumsnelheid terugschroeven is een heel praktische oplossing die geen hoge kosten met zich meebrengt,” aldus GroenLinks raadslid Wim Jager. Hij pleitte in Hengelo al in 2011 voor verlaging. “Toen werd ik nog weggelachen, maar de roep om maatregelen wordt nu steeds luider.” De politie pleitte in 2012 voor snelheidsverlaging.
“Wij staan hier niet alleen in,” zegt Gerard Annink, lijsttrekker van GroenLinks Borne. “GroenLinks heeft samen met de wijkraden gezorgd dat er meetpunten komen voor fijnstof, afkomstig van de snelweg. We maken ons grote zorgen over de gezondheid.”
Europees onderzoek toont aan dat voor elke toename van 5 microgram fijnstof per kubieke meter lucht, de kans op vervroegd overlijden al met 7% stijgt. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft om die reden haar richtlijnen lager gesteld dan de huidige Nederlandse normen. Terugbrengen van fijnstof is van levensbelang. Met een verlaging van de maximumsnelheid naar bijvoorbeeld 100 km/h wordt de uitstoot veel lager. Het tijdverlies voor een automobilist op een stuk van 5 km langs bewoond gebied is nog geen minuut. In de rest van Europa is het heel normaal dat rond steden en dorpen de maximumsnelheid wordt verlaagd voor de leefbaarheid in de omgeving.
Woensdag 5 februari stelt Daphne Dertien vragen aan Gedeputeerde Kok. Zij zal daarbij de andere partijen oproepen om de verlaging van de maximumsnelheid te ondersteunen en hierover een uitspraak te doen in de vergadering van Provinciale Staten op 19 februari.