GroenLinks bezorgd over kanaal Almelo-de Haandrik.

Afgelopen donderdag heeft Kees Slingerland, namens de provinciale Statenfractie van GroenLinks, schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten (GS) van Overijssel. Die vragen hebben betrekking op het door GS op 11 december 2018 genomen besluit over het Kanaal Almelo-de Haandrik-Coevorden.

In dit besluit geeft GS aan dat voor dit kanaal 'voorlopig geen opwaardering van 700 tot 1000 ton zal plaatsvinden'.
 
Nog wel toekomst voor het kanaal?
In het algemeen worden de transportschepen in Nederland juist groter, zodat er meer vracht in één keer kan worden verscheept. Het besluit van GS neemt echter, wellicht op goede gronden, een tegengesteld besluit ten opzichte van die landelijke trend. Om deze reden vraagt GroenLinks naar een uitgebreidere motivatie, want die is tot op heden beperkt. GS verwijst naar 'de conclusies uit de maatschappelijke kosten-baten-analyse'. Eigenlijk zegt GS daarmee dat de kosten van opwaardering niet zullen opwegen tegen de baten daarvan. In feite wordt er nu een 'pas op de plaats' gemaakt ten aanzien van de ontwikkelingen voor het kanaal. GroenLinks Overijssel wil graag duidelijkheid van GS over de toekomst van het kanaal.

Schadegevallen een reden?
Bij de motivatie verwijst GS slechts naar de 'kosten-baten-analyse', maar wat de laatste maanden actueel is geworden, zijn de vele schadegevallen die zich aan en om woonhuizen nabij het kanaal voordoen. GroenLinks is erg benieuwd of de meer dan honderd schadegevallen die de afgelopen maanden zijn gemeld ook een rol hebben gespeeld. Kees Slingerland daarover: 'de afgelopen tijd zijn er drie informatiebijeenkomsten geweest, waarvan ik er twee heb bezocht. Wat ik daar gehoord heb en wat ik ook via diverse foto's heb gezien is nogal dramatisch. Sommige woningen dreigen onbewoonbaar te worden verklaard, terwijl verschillende huizen scheuren in wanden en vloeren vertonen'. In die zin kan GroenLinks zich de opschorting van de opwaardering voorstellen, maar dan wil zij wel graag weten of dit inderdaad één van de redenen is.

Quick-win maatregelen?
In het besluit van GS wordt verder gerefereerd aan de zogenaamde 'quick-win-maatregelen' die ze met de gebruikers en andere overheden wil gaan verkennen. Hiermee worden maatregelen bedoeld die op korte termijn kunnen worden gerealiseerd, niet al te kostbaar zijn en wel de kwaliteit van de bevaarbaarheid en de facilitering van het kanaal bevorderen. GroenLinks is via Kees Slingerland wel erg benieuwd naar de keuzes die GS daarbij wil gaan nemen. Bovendien wil hij dat de aanwonenden, zeker in de huidige schadesituatie, en de Provinciale Staten hierbij betrokken gaan worden. Tenslotte is er nog gevraagd naar de termijn van uitstel van de opwaardering: is dat tot er na de Statenverkiezingen een nieuw GS-college zit, vijf jaar of een andere periode?