Latent betekent in het kort dat er bedrijven zijn die wel rechten hebben om een bepaalde hoeveelheid ammoniak of stikstofoxiden uit te stoten, maar dit niet doen. Deze stoffen worden vaak uitgestoten bij landbouwbedrijven, in het verkeer of in de industrie. Deze bedrijven mogen dus eigenlijk meer uitstoten dan ze nu doen en hebben dus rechten ‘over’. 

Dat ook Overijssel een stikstofprobleem heeft behoeft geen toelichting meer. Het bouwen van woningen, het aanpassen van infrastructuur maar bijvoorbeeld ook het vergunnen van bedrijven die nu nog geen vergunning hebben, alles loopt daardoor vertraging op. Dat laatste is vooral zuur voor de zogenaamde 'PAS-melders', bedrijven die vanwege dit probleem zelfs sluiting boven het hoofd hangt. 

We weten al jaren dat er te veel stikstof uit de lucht komt, ook op onze natuurgebieden. Stikstofdepositie noemen we dat. Wettelijk is vastgelegd dat die hoeveelheid stikstof omlaag moet. Een van de problemen waar je dan tegenaan loopt is dat dat terugdringen van stikstof nog niet zo makkelijk is. Er is al eens een commissie (o.l.v. Johan Remkes) geweest die daar advies over heeft uitgebracht. Iedereen moet inleveren, was kort gezegd het advies. We zien dat op een aantal plekken ook gebeuren maar de uitstoot van ammoniak door de landbouw daalt nog niet zoals we zouden willen. 

Tot overmaat van ramp kan de uitstoot zelfs nog toenemen (!) Dat gebeurt wanneer alle al afgegeven vergunningen ook echt gebruikt zouden worden. Dat willen we natuurlijk niet maar dat zou wel kunnen gebeuren.De al afgegeven vergunningen laten namelijk meer uitstoot toe dan nu feitelijk gebeurt. Het verschil tussen wat vergund (toegestaan) is en wat er feitelijk gebeurt is de latente ruimte. 

Om te voorkomen dat de situatie nog verder uit de hand loopt willen we weten welke mogelijkheden er voor de provincie zijn om die latente ruimte in te trekken. Er is immers sprake van een groot probleem in onze natuur en er gebeurt nog te weinig om het aan te pakken. De vragen die we stelden vind je hierbij. We maakten daarbij dankbaar gebruik van de in de provincie Noord-Brabant hierover gestelde vragen; in die provincie is dit inmiddels beleid geworden.

Is dit het ei van Columbus en kan er daarna weer gebouwd worden? Was het maar zo simpel. Het stikstofprobleem is complex en het oplossen ervan gaat nog een tijd duren en het nodige kosten. Maar we zien dit wel als een eerste stap om weer meer grip op het stikstofprobleem te krijgen. We zijn dus reuze benieuwd naar de antwoorden van GS op onze vragen.