Vandaag publiceerde de provincie de zogeheten ‘waterbalans’. Uit het door adviesbureau Witteveen en Bos uitgevoerde onderzoek blijkt onder andere dat de beken en rivieren in het oosten van Overijssel bij droogte maar weinig water over hebben voor gebruik. Overijssel is dus nog steeds een oogwenk verwijderd van een droogte zoals in 2018. GroenLinks Statenlid Lucas Brinkhuis: “Deze waterbalans maakt de urgentie van het watertekort in Overijssel duidelijk, laat dit een start zijn om te werken aan het houden van voldoende water in onze provincie.”

Statenlid Brinkhuis vroeg in november 2020 al aan de gedeputeerde of hij een waterbalans, een overzicht van de hoeveelheden water er in Overijssel binnenkomt en waar dit dan vervolgens voor wordt gebruikt, wilde laten uitvoeren. GroenLinks is blij dat er nu een goede waterbalans ligt. Deze waterbalans zal de komende tijd het fundament vormen voor het oplossen van knelpunten en het in kaart brengen van kansen op het gebied van water. GroenLinks wil dat de provincie de aanbeveling van het rapport om de kwaliteit van de meetpunten te verbeteren overneemt. Ook zien we graag dat de wens van de begeleidingsgroep om ook een langjarige analyse te doen, wordt overgenomen.