Het rapport geeft duidelijke conclusies en aanbevelingen. Uit de gehouden interviews komt naar voren dat er een vertrouwensbreuk is ontstaan tussen een deel van de inwoners met schade rondom het kanaal en de provincie. Onvoldoende actie en begrijpelijkheid van de procedures zijn hier volgens de getroffenen onder andere de oorzaak van. Daarnaast hebben 3 experts vanuit verschillende hoeken gekeken naar hoe het vertrouwen tussen overheid en inwoners verbeterd kan worden. In het bijzonder als het gaat over schadeafhandeling. Het rapport formuleert vijf aanbevelingen om dit in te toekomst te verbeteren:

 

  1. Vertrouwen kan niet zonder erkenning.

    Inwoners willen gehoord en gezien worden, in het bijzonder als zij hun zorgen uiten over hun persoonlijke situatie. Dit vraagt om een menselijke aanpak van de overheid, waarbij er doorgevraagd en meegedacht wordt in de persoonlijke situatie van mensen. En daarnaast een communicatiestijl die begrijpelijk is. Natuurlijk moeten brieven juridisch kloppen, maar ze moeten ook in begrijpelijke taal geschreven worden.

  2. Vertrouwen kan niet zonder verantwoordelijkheid nemen.

    Verantwoordelijkheid nemen staat niet in alle gevallen gelijk aan onvoorwaardelijk schuld bekennen. Niet in alle gevallen kan de schuld van de provincie volledig aangetoond worden en dus is het belangrijk om duidelijk te zijn in welke gevallen de provincie de schuld op zich neemt, en in welke gevallen de overheid uit coulance hulp aanbiedt. Ook moet duidelijk zijn wat de overheid wel en niet kan bieden. Daarbij hoor ook duidelijk zijn over wat je als overheid niet kan doen. 

  3. Vertrouwen kan niet zonder actie

    Lang moeten wachten op antwoorden en oplossingen leidt tot veel frustratie, ook zouden in dit specifieke geval veel inwoners graag zien dat de overheid ontzorgt. Er is schade ontstaan buiten hun schuld om, het is complex om zelf het hele proces van schadevaststelling en -herstel te moeten doen. De overheid moet hierin haar inwoners bijstaan. Inwoners geven aan dat ze ontzorgd willen worden en vragen een proactieve houding van de overheid, waardoor er ook eerder duidelijkheid komt over waar men aan toe is.

  4. Vertrouwen kan niet zonder goede processen

    In de afhandeling van Kanaal Almelo- de Haandrik heeft de provincie veel waarde gehecht aan de eerlijkheid van de uitkomst, dit wordt distributieve rechtvaardigheid genoemd.. Dit niet hetzelfde als procedurele rechtvaardigheid, waarbij de procedure waarop een uitkomst tot stand komt voorop staat. Wanneer procedures niet als rechtvaardig ervaren worden dan heeft dit een sterke invloed op de acceptatie van beslissingen. Wanneer er een onzorgvuldig proces wordt ervaren, dan is men ongeacht de uitkomst hier eigenlijk altijd minder tevreden over.

  5. Vertrouwen kan niet zonder betrouwbare informatie.

    Soms wordt informatie vanuit de overheid niet altijd betrouwbaar geacht door inwoners. Het aanvragen van een ‘second opinion’ leidt vervolgens vaak tot discussie. Het bieden van keuzemogelijkheden aan inwoners kan bijdragen aan herstel van vertrouwen.

 

De fractie van GroenLinks is dankbaar voor de conclusies en aanbevelingen van Populytics en neemt de lessen mee in het politieke werk. Het onderzoek toont aan dat voor herstel van vertrouwen meer nodig is dan een ruimhartige schaderegeling alleen Naast het onderzoek dat wij, de fractie van GroenLinks, uit hebben laten voeren is er onlangs ook een rapport van de NSOB (Nederlandse School voor Openbaar Bestuur) uitgekomen. De conclusies uit beide rapporten zijn vergelijkbaar.

Wij zijn blij om te zien dat het huidige college van Gedeputeerde Staten van Overijssel met het omarmen van het rapport van Mona Keijzer heeft laten zien te willen investeren in herstel van vertrouwen. Desondanks blijven wij vanuit Provinciale Staten de komende jaren alert op de uitvoering. De aanbevelingen zullen we ook gebruiken om binnenkort binnen de Provinciale Staten het gesprek aan te gaan over hoe we een overheid kunnen zijn die verantwoordelijkheid neemt, begrijpelijk communiceert en het belangrijkste van allemaal goed luistert naar haar inwoners. 

Vragen naar aanleiding van dit rapport kunnen worden gemaild naar ons Statenlid Joyce Vorgers: jd.vorgers@psoverijssel.nl