Gisteren hebben de Provinciale Staten een motie aangenomen over de toekomst van Twente Airport. Het vliegveld draait al jaren verlies. De Provincie Overijssel en Gemeente Enschede moeten structureel publiek geld inleggen, terwijl de luchthaven vooral gebruikt wordt voor vervuilende privévluchten van de allerrijksten.

De huidige situatie is onhoudbaar. Wat ons betreft kan het vliegveld alleen open blijven als ondernemers en gebruikers de volledige financiële verantwoordelijkheid nemen. Het verkopen van de luchthaven is echter ook geen optie. Dan zouden Overijssel en Enschede namelijk alle controle verliezen over een belangrijk gebied.

Een groep ondernemers geeft aan bereid te zijn Twente Airport zelf te gaan beheren. Zij willen de luchthaven voor de komende 20 jaar van provincie en gemeente Enschede gaan huren. GroenLinks heeft nog steeds aanzienlijke bedenkingen bij deze beloftes. Via een concessie vragen we van de ondernemers om hun woorden nu ook daadwerkelijk om te zetten in financiële verantwoordelijkheid. Alleen wanneer zij binnen de kaders van de concessie tot een sluitende businesscase kunnen komen is het mogelijk om het vliegveld open te houden.

Voor GroenLinks betekent een sluitende businesscase dat het aanstaande groot onderhoud van de landingsbaan, wat miljoenen gaat kosten, volledig voor rekening van de gebruikers komt. Daarnaast moeten de financiële risico’s van de exploitatie afgedicht worden in het huurcontract, en moeten alle kosten voor het opstellen van contracten en het begeleiden van de concessie meegenomen worden. Kortom, voor GroenLinks is het essentieel dat de provincie én de gemeente Enschede uit de kosten zijn.

Als blijkt dat er geen sluitende businesscase mogelijk is moet dat niet tot weer jaren onzekerheid leiden. Wij willen dus dat er gelijktijdig nagedacht wordt over een proces om, samen met de gemeente Enschede, het vliegveld te sluiten en tot nieuwe opties te komen. Daarbij moet duidelijk zijn wat de gevolgen zijn voor het bedrijvenpark naast het vliegveld, en de ontwikkeling van het gebied.

Voor GroenLinks geldt dat we het debat over Twente Airport niet nóg een keer kunnen parkeren. Het is nu of nooit. Of er komt een financieel sluitend en volledig door marktpartijen gedragen businesscase, of we gaan goed voorbereid over naar het sluiten van de luchthaven.