Bezuinigingen bedreigen het Openbaar Vervoer in Overijssel. “Nergens voor nodig en zelfs oliedom,” volgens Daphne Dertien, fractievoorzitter van GroenLinks in Provinciale Staten. “Overijssel moet het OV juist verbeteren.” GroenLinks stelt daarom voor een OV-fonds op te richten. Het reddingsplan wordt gepresenteerd bij de begrotingsbehandeling 2014.
Buschauffeurs van Syntus maken zich zorgen over het wegsnijden van buslijnen (zie bijvoorbeeld deze afbeelding). Op 3 oktober hebben zij een brandbrief (pdf) naar de provincie gestuurd. Daarin pleiten zij voor het behoud van buslijnen om het OV aantrekkelijk te houden. GroenLinks sluit zich hierbij aan en komt met een reddingsplan.
GroenLinks wil het OV voor de toekomst veilig stellen met een OV-fonds. In dat fonds wordt geld van de verkoop van Essent en andere aandeelpakketten gestort. Dat geld kan besteed worden aan verbetering van het OV. Rendabele én onrendabele lijnen kun zo behouden blijven en hun belangrijke sociale taak uitvoeren.
“Het liefst zou ik tenminste de helft van het asfaltgeld overhevelen naar het OV,” zegt Daphne Dertien. “Dat is 250 miljoen en ruim voldoende om het OV jarenlang op een hoog niveau te brengen. Maar daarvoor krijg ik de handen niet op elkaar in de provincie. Ik wil wel realistisch blijven. Ik ga overleggen met andere partijen om eruit te slepen wat erin zit”.
Na de verkoop van Essent had de provincie 1,2 miljard euro extra te besteden. Waar is dat geld gebleven? Hoe komt het dat er ondanks die rijkdom van de provincie bezuinigd moet worden op het OV?
Volgens GroenLinks maakt de rechtse coalitie in Overijssel de verkeerde keuzes. Een 500 miljoen Essentgeld gaat op aan nieuw asfalt: provinciale wegen worden vierbaanswegen. En dat terwijl steeds minder mensen auto rijden en steeds meer mensen kiezen voor het Openbaar Vervoer.
Investeren in het OV is een milieubewuste keuze, maar ook een sociale keuze. Door de crisis kunnen steeds meer mensen de auto niet meer betalen. Het OV is dan nog hun enige echte alternatief voor thuiszitten. Ook door de vergrijzing zal de behoefte aan goed OV toenemen. Zeker op het platteland, waar weinig voorzieningen zijn, mag de bus niet verdwijnen. Ook de zogeheten onrendabele lijnen vormen een belangrijke verbinding. Zonder de bus komen mensen in een isolement te zitten. GroenLinks roept alle partijen op de afbraak van het OV te voorkomen.