Op 13 november besprak Provinciale Staten van Overijssel de begroting voor 2014. Hieronder volgt de inbreng van GroenLinks Statenlid Daphne Dertien


"We moeten niet gek opkijken dat jonge mensen uit Overijssel vertrekken, als de provincie de OV-systemen niet overeind houdt. Twintigers en dertigers willen met de bus en trein naar hun opleiding of werk, en onderweg internetten.


Behoud van OV is essentieel voor de leefbaarheid op het platteland. Ook voor ouderen die liever niet meer met de auto of de fiets gaan, is het OV een levensader.
In de beleidsdoelen wordt officieel gestreefd naar een toename van het OV-gebruik. Maar in de financiën zien wij hierop te weinig inzet.

Toegegeven: er gaat wel veel geld naar het OV: 43,5 miljoen. Maar dat is geld dat de provincie van het Rijk en van andere overheden heeft gekregen om aan het OV te besteden. Het eigen geld dat de provincie in OV steekt, is niet meer dan 1,8 miljoen.
Vergelijk dat met asfaltprojecten: opgeteld (18+19+18+7 =) 61 miljoen (gladheid en gedrag uitgezonderd) en daarvan is niet meer dan 6,6 miljoen inkomsten uit andere overheden, dus 54,4 miljoen is eigen provinciaal geld.

En nu denkt u misschien: maar die wegen ZIJN van de provincie, dus daar moeten we eigen geld in steken. Dat klopt. Maar dat klopt ook voor het OV: Het OV is OOK van de provincie. De provincie kan het OV maken of breken. GroenLinks heeft bondgenoten gevonden om het OV te MAKEN. Daarvoor is nu al een financiele inzet nodig bij de begroting, om te voorkomen dat in december dit jaar en september volgend jaar buslijnen worden geschrapt, die volop worden gebruikt door OV-reizigers en dus bestaansrecht hebben.


Daarom dienen we nu een amendement (pdf) in om de financien voor 2014 te regelen. Bij de OV-tactiek komen we terug op de langere termijn en zal GroenLinks een voorstel doen voor financiering van een OV-fonds."