Vandaag moeten wij als PS een besluit nemen over de gebiedsvisie. U mag best weten, ik ben met tegenzin erg zuur. Maar wij kunnen nagenoeg niets positiefs aan dit plan te ontdekken. Wij zien drie grote bezwaren aan de voorliggende gebiedsvisie. Het leidt tot weinig en verkeerd werk voor veel geld. De financiële onderbouwing is zwak. En we voorzien het einde van het Groene Hart van Twente.
1. Weinig en verkeerd werk voor veel geld
Onderzoeksbureau M3 heeft in opdracht van het ADT onderzoek gedaan en geconstateerd dat het reëel is ervan uit te gaan van 75 tot 150 banen. Wij geven nu dus vele miljoenen uit voor 75 tot 150 banen. Nu zijn we van GroenLinks niet tegen gesubsidieerde arbeid. Al is dit wel een subsidie die zelfs wij enorm vinden. Erger nog is het dat het niet het werk is waar de mensen in Twente op zitten te wachten. High tech systems, smart materials, dat zijn geen banen voor laaggeschoolden. En daar heeft Twente nu juist enorm behoefte aan.
Het is dus verkeerd werk, ook vanwege de effecten op de omgeving.
Goed werk heeft geen negatief effect op de veiligheid, geen negatief effect op de gezondheid, geen negatief effect op de natuur. Ik wijs u graag op de website van GroenLinks Oldenzaal die hierover een heel helder verhaal heeft uiteengezet. Wapenhandel, prostitutie, drugstransporten, die kunnen allemaal werkgelegenheid opleveren. En toch zullen velen van u daar geen voorstander van zijn. Het werk dat nu gecreëerd wordt, leidt tot veel overlast voor omwonenden en tot grote schade aan de flora en fauna.
Investeert u in natuur en toerisme, dat zijn de goede banen!
2. De zwakke financiële onderbouwing
U weet allen dat er een erg optimistisch scenario is geschetst over de verwachte opbrengst van de verkoop van gebouwen. Je zou toch denken dat het bestuur wat geleerd zou hebben van de vele gemeenten die gronden hebben moeten afboeken? Toch is dit bij het voormalige vliegveld gewoon opnieuw gebeurd.
De opbrengsten moeten voor een groot deel komen uit verkoop van gebouwen en uit de ontwikkeling van AeroNextLife. Van dat laatste blijft de ontwikkeling nog steeds onzeker. De tekorten kunnen dus nog fors oplopen. Wat nu als het tegenvalt? Hebben we dan het zoveelste bedrijventerrein dat niet van de grond komt, maar wel veel te duur in onze boeken staat?
Dit is niet alleen het standpunt van GroenLinks. Ook de accountant constateert het. In het accountantsverslag van april j.l. bekritiseert de accountant het voorspellend vermogen van ADT en hij stelt “dat met name in het deelgebied Noord van bepaalde begrote significante uitgavenposten geen actuele gedetailleerde ramingen c.q. onderbouwingen beschikbaar zijn." In gewoon Nederlands staat hier dat veel plannen voor de luchthaven en het bedrijventerrein Technology Base Twente niet of slecht financieel onderbouwd zijn.
3.Het einde van het groene hart van Twente
De huidige plannen maken een enorme toename van het aantal vliegbewegingen mogelijk. Tot maar liefst 20.000 per jaar! En het geluidscontour voor het gebied wordt maximaal uitgebreid. Dat kan omdat het geluidscontour bepaald wordt door de afstand tot woningen. Daarbij wordt geen rekening gehouden met de natuur. Het gebied zoals dat nu is, is een terrein dat gewaardeerd wordt onder andere vanwege de stilte. Als alle plannen doorgaan is er een enorme toename van het geluid. Waar hebben we het dan over? Meneer Takkenkamp van de Stichting Lonnekerberg maakte dat heel helder: het geluidscontour is zo ruim dat de toegestane geluidsoverlast hoger is dan het geluid van het racecircuit in Zandvoort.
Het label van het ‘unieke’ karakter, ook wel ‘iconisch’ genoemd, moet de ontwikkeling juist op deze plek legitimeren. Echter, GroenLinks ziet geen reden om deze banen te realiseren in het Groene Hart van Twente een bedrijventerrein te maken. Ter illustratie: Fraunhofer die zo geroemd wordt, wil zich vestigen bij UT en niet perse op de voormalige luchthaven. En voor wat betreft het drones-testcentrum: op de UT-campus wordt een eigen drones-testterrein ontwikkeld zoals te lezen was in de Tubantia van 21 juli j.l.
Als de plannen doorgaan dan wordt het Groene Hart van Twente voorgoed om zeep gebracht. De geluidsoverlast zal de waarde van het gebied op het recreatieve vlak geheel teniet doen. De unieke flora en fauna waar het gebied nu om bekend staat en die indicatief is voor de kwaliteit van het gebied, zal gauw voorbij zijn.
Als we even terugblikken op het advies van de Commissie van Wijzen dan zien we nu dat de integrale aanpak ontbreekt, er onevenredig sterk nadruk ligt op de vliegfunctie ten koste van de ecologie en het ‘iconische’, het ‘unieke’ karakter slechts een term is, een holle frase. En last but not least worden de adviezen van het kwaliteitsteam nu wel erg gemakkelijk terzijde gelegd
Kortom,
We geven veel geld uit voor weinig werk (tientallen miljoenen voor max. 150 banen) en werk waar de regio niet op zit te wachten (voor de kansrijken in plaats van voor de kansarmen).
De financiële onderbouwing is flinterdun, vermoedelijk gaat ons dit tot in lengte van dagen vele miljoenen kosten. Geld dat we ook zouden kunnen besteden aan natuurontwikkeling, aan cultuur, aan scholing en stageplaatsen voor laagopgeleiden of aan de ontwikkeling van duurzame energie.
En met de huidige plannen berokkenen we onherstelbare schade aan het Groene Hart van Twente. Een waardevolle groene plek midden tussen de grote Twentse steden, die opgeofferd wordt aan bedrijvigheid die net zo goed ergens anders plaats zou kunnen vinden.
Misschien hebt u gedacht ‘Hmm, wat een gezeur. Wat een negatief verhaal van GroenLinks.’
Ondertussen kijkend naar de beelden achter mij, beelden van voormalig vliegveld Tempelhof, nu een stadspark, in Berlijn. En misschien hebt u gedacht ’Mooie beelden…. tien keer mooier dan de negatieve beelden waar ik naar zit te luisteren.’
Beste luisteraar, beste mede-Statenleden, als u dat heeft gedacht, dan hebt u ons punt te pakken: dít kan ook!’ Houdt u die gedachte dan vooral vast, straks als u voor of tegen dit plan moet stemmen. GroenLinks vraagt u met klem om niet in te stemmen met de voorliggende gebiedsvisie.
Janet Duursma, 12 oktober 2016