De veiligheid op de A35 en A1 heeft uitgebreide aandacht gehad van TC Tubantia. In Provinciale Staten heeft GroenLinks hierover een voorstel ingediend. Hieronder de inbreng van Daphne Dertien. Het voorstel van GroenLinks hierover is aangenomen.
De veiligheid op de A35 en A1 heeft uitgebreide aandacht gehad van TC Tubantia. Weggebruikers doen hun beklag over de onduidelijkheid van de knooppunten, omwonenden maken zich zorgen over de uitstoot van Fijnstof.
En dat is terecht.
Er gebeuren te veel ongelukken en de fijnstofniveaus zitten tegen het maximum van de Europese norm aan. De Europese norm is 25, bij Borne en Hengelo is t niveau ongeveer 24,85. De wereldgezondheidsorganisatie adviseert een maximum van 10 om te voorkomen dat mensen maanden of zelfs jaren vroeger overlijden.
Er wordt steeds meer bekend over de schadelijke effecten van fijnstof en het positieve effect van het verlagen van de maximumsnelheid.
En het verlagen van de maximumsnelheid heeft ook positief effect op de veiligheid op de weg, zeker op punten waar de veel invoegend en uitvoegend verkeer is.
GS heeft in de commissie aangegeven wel te willen praten met de Minister, maar dat verlaging van de maximumsnelheid wat hem betreft geen optie is. Daarom willen we nu een signaal afgeven.
Gl voor continu 100 en zullen dat ook in de gemeenteraden uitdragen. Maar ik ben ook op zoek naar een breder draagvlak en die bleek er te zijn als ik de verlaging beperk tot de spits en slechte weersomstandigheden.
Het voorstel van GroenLinks is aangenomen.