Er is over enkele jaren mogelijk geen Intercity verbinding meer tussen Apeldoorn-Deventer-Amersfoort en Amsterdam Centraal. Reizigers dienen dan voortaan in Amersfoort over te stappen op een Sprinter of via Utrecht Centraal of Amsterdam-Zuid te reizen. De Statenfracties van ChristenUnie en GroenLinks in Overijssel hebben daarom samen schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten (GS) van Overijssel gesteld over de treinverbindingen Twente-Deventer-Amsterdam Centraal.

De afgelopen jaren zijn treinreizigers uit Twente er noodgedwongen al aan gewend geraakt om in Amersfoort over te stappen als ze naar Amsterdam Centraal wilden reizen. Die overstap blijkt in de praktijk nogal eens minder soepel te verlopen door vertragingen en / of overvolle treinen.

Zowel de ChristenUnie als GroenLinks willen graag weten of GS voor het behoud van de Intercity verbinding Deventer-Amsterdam Centraal ook de samenwerking met Gelderland en de aan de spoorlijn liggende gemeentes heeft gezocht. Bovendien zijn beide partijen erg benieuwd of het intensiveren en versnellen van de internationale treinverbinding Amsterdam-Twente-Berlijn wellicht een deel van de oplossing kan zijn of worden. De internationale trein gaat immers over hetzelfde traject en doet bovendien de meeste steden aan deze spoorverbinding aan.

Het hoe en waarom van de geplande verarming van het Intercity treinverkeer vanuit het Oosten naar Amsterdam laat zich raden. Kees Slingerland, Statenlid namens GroenLinks, daarover: “het lijkt waarschijnlijk dat de toename van het aantal forensen uit groeistad Almere naar en van Amsterdam een van de oorzaken is voor het feit dat het Oosten daar dan maar weer voor zal moeten lijden”.

Arjan Hof, Statenlid van de ChristenUnie Statenfractie: “net als Utrecht Centraal is Amsterdam Centraal een zwaar belast station. Het lijkt er op dat de Nederlandse Spoorwegen en ProRail ruimte op die stations willen maken door een tweede ‘centraal station’ in die twee steden te gaan bouwen, zodat een deel van het treinverkeer dan via een andere kant die stad bereikt. Voor Amsterdam gaat het dan over station Amsterdam-Zuid”. Officieel is er echter nog geen reactie van de regering bekend.

Wel heeft staatssecretaris van Veldhoven getwitterd dar er door de plannen sprake is van “een positieve vooruitgang voor 70.000 reizigers en voor 1.500 reizigers wordt het minder”. Waarop deze cijfers zijn gebaseerd en of ze kloppen willen GroenLinks en de ChristenUnie ook graag weten. Ook daarom zijn beide partijen erg benieuwd naar de antwoorden van de provincie.