Busreizigers en -chauffeurs moeten het comfort krijgen dat zij verdienen. Onze indruk is dat er nog weinig tempo zit in de aangebrachte verbeteringen aan de probleembussen. GroenLinks gaat daarom aanstaande woensdag tijdens de Statenvergadering vragen stellen aan de provincie.

Nog maar enkele bussen goedgekeurd?  
Bij een recente commissievergadering is de belabberde conditie van de Chinese bussen reeds aan de orde geweest. Er bleek dat een paar chauffeurs met acht bussen proef hadden gereden en er slechts twee bussen door hen werden goedgekeurd.
Deze zouden nu dienst moeten doen als ‘voorbeeld’bussen en zullen door meer chauffeurs gebruikt gaan worden. GroenLinks Statenlid Kees Slingerland daarover: “Dit is een deels begrijpelijke keuze, vanwege de financiën, maar kwalitatief is een dergelijke keuring natuurlijk twijfelachtig. Wij zijn nu vooral benieuwd of er voortgang is via de speciaal ingerichte reparatiestraat en de haalbaarheid van het verbetertraject. De provincies Overijssel, Flevoland en Gelderland hebben een strak ultimatum aan Keolis gegeven, met een forse dwangsom als stok achter deur, dus er is haast. Maar het verbeteren van de bussen moet ook degelijk gebeuren, anders zitten we later dit jaar weer met vergelijkbare problemen.”

Veel meer klachten
In december 2021 benoemden de vakbonden CNV en FNV veertien klachten, zoals kapotte kachels, slechte passagiers- en chauffeursstoelen, slecht werkende communicatie op diverse vlakken, enzovoorts. Het zou heel mooi zijn als die klachten allemaal worden opgelost. GroenLinks Statenlid Kees Slingerland daarover: “veertien klachten is al fors, maar inmiddels is mij via inside-information gebleken dat de lijst met gebreken eigenlijk nog langer is. Zo werken de richtingaanwijzers niet altijd goed, weigeren de voordeuren regelmatig, werken de stopknoppen niet altijd goed en ga zo maar door.
Het lijkt inmiddels een eindeloos verhaal, waarbij de provincie het weinige testrijden als een van de oorzaken noemde van vertragingen in het verbetertraject. Dat ‘testrijden’ vond echter plaats in de periode van de eerste corona-golf, waardoor er weinig te testen viel. Ik betwijfel of dat de enige oorzaak is: het lijkt er toch steeds meer op dat de geleverde kwaliteit echt onder de maat was. De bedoeling was om meer dan tien jaar met deze bussen te rijden, maar als het zo doorgaat, dan mag je blij zijn als ze de vijf jaar halen.”

Bij de inmiddels gestarte nieuwe aanbesteding van de bussen voor de regio IJssel-Vecht is de conditie van de bussen een belangrijk probleem. Want de winnaar van de aanbesteding is verplicht om deze bussen over te nemen.