De klucht rond de luchthaven heeft lang genoeg geduurd en heeft meer kapot gemaakt dan Twente lief is. Hoe maken we daar nu netjes een einde aan? Er komt straks een voorstel voor een commissie van wijzen. Dat is een bekende politieke methode om een adempauze in te lassen en ruimte te bieden aan partijen om hun standpunten nog eens onder de loep te nemen.
Daar is breed draagvlak voor en daarom telt GroenLinks haar zegeningen.
Met de scenario’s van ADT zijn we bepaald niet tevreden; dat is een herhaling van zetten. En dat terwijl de kennis die in de afgelopen 10 jaar op dit dossier is opgedaan, niet is verwerkt. Wat een bedroevend niveau!
We hebben al vaker vragen gesteld bij de informatie die via ADT naar ons toe kwam en de timing daarvan. Ook de informatievoorziening naar het publiek had soms meer weg van een reclamecampagne dan van open communicatie, zoals je van een door de overheid ingestelde en bestuurde organisatie mag worden verwacht.
Schrijnend voorbeeld van deze misleidende informatie is het aanhoudende bericht dat we een landingsbaan van 3 km zouden hebben. Er ligt een strook asfalt van 3 km, waarvan 600 meter slechts een dun laagje is waarmee de veiligheidszones zijn verhardt. Daar kun je geen toestel op laten landen. Gedeputeerde Staen heeft op vragen van GroenLinks al in de vorige Statenperiode hier duidelijkheid over verschaft, maar in de persberichten en op de website van ADT blijft hardnekkig bijdragen aan de mythevorming over de 3 km.
Ook schrijnend is hoe ADT nog altijd bezig is met het achterhoede gevecht over de bomenkap. Hoeveel tijd en geld kost die inzet eigenlijk? Zijn er geen zinniger dingen om ons mee bezig te houden?
Deze klucht heeft lang genoeg geduurd en heeft meer kapot gemaakt dan Twente lief is.
De vraag is nu of dit debat bijdraagt aan een oplossing, of dat we hiermee nog meer kapot maken. Hoeveel frustratie we in de afgelopen 10 jaar ook hebben opgebouwd, GroenLinks blijft de prioriteit leggen bij de inhoud, bij de toekomst van het gebied, bij het belang van Twente, en van Overijssel.
Met de commissie van wijzen neemt Overijssel in praktische zin afstand van ADT. Hoe minder ADT nu nog doet, hoe liever.
Opheffen die handel.