Verouderd

Samen met ChristenUnie dienen we morgen een voorstel in om te komen tot een nieuw Overijssels volkslied. Het huidige volkslied ‘Aan de rand van Hollands gouwen stamt uit 1951, en bevat bijvoorbeeld zinnen zoals “K Heb U lief; G’omvat in Glorie Oudheid, kunst en klederdracht”.

Deze tekst spreekt volgens GroenLinks en ChristenUnie in deze tijd niet meer aan. Kees Slingerland (GL) en Jan Westert (CU): “We stellen voor om een werkgroep in te stellen die in korte tijd met componisten en/of tekstschrijvers aan de slag gaat om te komen tot een eigentijdser volkslied.” Beide Statenleden vertrekken aan het eind van deze periode en zij zouden het geweldig vinden dat bij afscheid en installatie van de nieuwe staten er een nieuwe compositie lag.

Hendrik Jan Bökkers

Kees Slingerland en Jan Westert doen, ter inspiratie, zelf een suggestie. Het lied ‘Noabers van Hendrik Jan Bökkers is volgens hen een goede typering van de Overijsselse cultuur waar burenhulp, contact met elkaar en het samen ergens voor staan nog altijd vaste ingrediënten van de samenleving zijn. Kees Slingerland (GL) daarover: “in Overijssel mogen we nog steeds best trots zijn en voorlopig blijven op ons typische ‘Noaberschap’ waar Bökkers over zingt in dat lied wat door het Nedersaksisch voor iedereen goed te begrijpen is. Het lied heeft een aantrekkelijke melodie die uitnodigt tot meezingen”.

Credit foto: HJvanoldeweme, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons