Gaan nieuwe aanvliegroutes van Luchthaven Twente geluidsoverlast veroorzaken in Haaksbergen en Neede? Dat wil Statenlid Daphne Dertien woensdag 21 september horen van Gedeputeerde Staten van Overijssel.

Deze zomer heeft ADT testvluchten uitgevoerd met een Cessna om te bezien of alternatieve aanvliegroutes kunnen worden gecreëerd, die niet over Duitsland gaan. Dat is handig om Duitse bezwaren te omzeilen, maar het betekent wel dat de geluidsoverlast op Nederlands grondgebied terechtkomt.


“Ik vraag me af of dit wel volgens afspraak is,” aldus Daphne Dertien. Een harde voorwaarde van de provincie was juist dat de geluidsoverlast minder zou worden in vergelijking met het militaire gebruik van weleer. “Het is niet de bedoeling dat de geluidsoverlast nu in de ruimere omgeving verspreid wordt.”


Inwoners van Haaksbergen en Neede hebben eerder via inspraak hun zorgen geuit dat de aanvliegroutes boven hun hoofden komen te liggen. Daphne Dertien wil GS vragen of deze zorgen terecht zijn en of ADT de gemeenten Haaksbergen en Berkelland wil uitnodigen voor het afstemmingsoverleg met de omliggende gemeenten.


Militaire vliegtuigen hebben een korte aanvliegroute en zitten snel hoog in de lucht. De geluidsoverlast bleef hierdoor geconcentreerd. Passagiersvluchten en vrachtverkeer hebben een langere aanloop nodig met stijgen en landen. Hierdoor wordt letterlijk de grens bereikt. Bij de huidige aanvliegroutes komt een dalend vliegtuig in het Duitse luchtruim al op 600 meter. Om zo laag te mogen vliegen, is instemming van de Duitse autoriteiten nodig en het is nog lang niet zeker dat die ook verkregen zal worden.


In Duitsland leven grote bezwaren tegen de ontwikkeling van een luchthaven in Twente. Niet alleen vanwege de economische belangen van verlieslijdende luchthaven FMO, maar ook vanwege de toenemende geluidsoverlast.


De vragen van GroenLinks komen aan de orde tijdens het mondelinge vragenuurtje in de Statenvergadering van woensdag 21 september vanaf 18.00 in het provinciehuis te Zwolle.