Er zijn nog veel misverstanden rondom de luchthaven. Hieronder de drie meest genoemde: behoud van de natuur, werkgelegenheid en vakantiebestemmingen.
1) De luchthaven zorgt ervoor dat de natuur er om heen behouden blijft.
In het geval van de vliegbasis met F16 straaljagers kon je dat nog wel zeggen. Er werd maar twee keer per dag gevlogen (niet in het weekend) en verder was er op en rondom het terrein zo goed als geen activiteit. Omdat er van defensie verder ook niks in de buurt mocht zitten bleef de omgeving groen.
De plannen van nu met de burgerluchthaven zijn heel anders. Het terrein en de omgeving worden voor iedereen toegankelijk. Er wordt gevlogen van 06.00 tot 23.00 uur, ook in het weekend. Men wil er bedrijven en een pretpark realiseren. Er moeten duizenden parkeerplaatsen komen. De wegen moeten worden opgeknapt en verbreed. Met wil een aansluiting op de A1, vlak langs het Lonnekermeer. Dat zijn allemaal ontwikkelingen die funest zijn voor de natuur: meer asfalt, meer uitstoot, meer lawaai. Flora en fauna gaan hier heel veel van te lijden hebben.
2) De luchthaven levert werk op en is goed voor de economie.
Dat is maar zeer de vraag. Het zal wel wat werk opleveren, maar niemand kan ook maar enigszins bij benadering aangeven hoeveel. Het enige dat tot nu toe zeker is dat het allemaal ontzettend veel geld gekost heeft en gaat kosten en dat de burger dat betaald. Het al tientallen jaren bestaande vliegveld FMO, zo’n 60 kilometer verderop, lijdt na al die jaren nog steeds verlies. En dat verlies moet door de omliggende gemeenten worden opgehoest.
In Nederland zijn alle economen en luchtvaartdeskundigen het erover eens dat de luchthaven Twente een onhaalbare kaart is. Kan alleen draaien met veel overheidssteun. Met dat geld zou je veel meer werkgelegenheid kunnen creëren.
3) Dankzij de luchthaven kan ik nu vlakbij opstappen naar m’n vakantiebestemming.
Zoals het er nu uitziet komen er geen reguliere lijndiensten naar andere luchthavens of grote steden. Het gaat vooral om prijsvechters die stunten met een beperkt aantal populaire vakantiebestemmingen (Zuid-Europa en Turkije). En die prijsvechters doen dat alleen als ze niets hoeven te betalen voor het gebruik van het vliegveld. Zodra dat wel moet vertrekken ze naar het volgende vliegveld. En zijn de bestemmingen weer weg.