Dit zijn de hoofdredenen waarom wij tegen het voorstel van de provincie hebben gestemd voor de investering van (op termijn) ruim 40 miljoen euro en het provinciale inpassingsplan (de zogenaamde PIP). We zijn bij ons besluit om tegen te stemmen overigens niet over een nacht ijs gegaan.
- In het gebied zijn grote meningsverschillen over de mogelijke tracés. Meningsverschillen tussen de mensen in het gebied, maar ook tussen gemeente Almelo enerzijds en gemeente Borne en provincie anderzijds.
- Een andere reden is dat GroenLinks had voorgesteld om een fasering aan te brengen:
- allereerst de twee bottlenecks in Zenderen en Borne op te pakken en uit te voeren.
- Vervolgens kijken welk effect dit heeft: wachten op nieuwe verkeerscijfers, deze te analyseren, zodat er in een tweede fase bepaald kan gaan worden wat er nog verder moet gaan gebeuren. Daarbij worden natuur en (cultureel) erfgoed bij De Doorbraak en bij Tusveld ontzien. Ook kan zo nodig een aansluiting op de A1/A35 worden meegenomen.
- De laatste fase is dan de uitvoering van de in de tweede fase gesmede plannen. Uiteraard wordt er tijdens het hele proces gelegenheid geboden voor optimale participatie.
Op die manier hadden we ook recht willen doen aan de verschillende meningen van de GroenLinks-raadsfracties in Almelo en Borne en ons bezwaar tegen de minimaal benodigd 10 km aan nieuw extra asfalt.
Toelichting
Er zijn in Twente enkele verkeerskundige ‘bottlenecks’. Op de eerste plaats betreft dat het verkeer wat dwars door Zenderen rijdt: momenteel zo’n 11.000 auto’s per werkdag. In Borne zit ook een ‘bottleneck’, omdat er nog steeds heel veel doorgaand autoverkeer door enkele wijken rijdt.
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar mogelijke tracés in het gebied tussen Zenderen en Borne: de Vloedbelt. Vandaar dat we spreken over de ‘Vloedbeltverbinding’.
De provincie heeft een voorkeur voor het tracé ‘Bundeling A1/A35”, welke dwars door natuurgebied De Doorbraak en buurtschap Tusveld (gemeente Almelo) gaat.
Tijdens de spitsuren lijdt de verkeersdruk tot vertraging / files en af en toe tot ongelukken. Door de beoogde optie van de provincie (tracé ‘Bundeling A1/A35’) zou dat aantal verkeersbewegingen dalen tot 7.500 per dag, wat volgens inwoners van Zenderen nog te veel is voor een dergelijke weg. Daarom zijn zij meer voor de ‘Spoorvariant’ (tracé “Bundeling e spoorlijn Almelo-Enschede) waarbij het aantal dagelijks passerende auto’s door Zenderen naar 1.300 zou dalen. Ook in Bornerbroek en het Tusveld (landbouw- en natuurgebied) en omgeving zijn de meningen verdeeld in verband met de aantasting van de natuur en / of cultureel erfgoed.
Borne
Voor een groot deel is er (o.a. via de Veldkamp) sprake van een rondweg om Borne, maar aan de noordwest-kant van Borne is geen goede aansluiting richting afslag Borne-West. Na Borne is dat de meest urgente situatie in de regio ‘hartje-Twente’, dus daar is ook behoorlijk sprake van urgentie. De gemeente Borne staat achter het voorkeurstracé van de provincie: (tracé ‘Bundeling A1/A35’)
Almelo
Een deel van het tracé ‘Bundeling A1/A35’ loopt door gemeente Almelo. Zij zijn daar niet blij mee, want Almelo is met name bang dat dat gevolgen gaat krijgen voor verkeer door hun gemeente, zoals voor de N743 / Van Rechteren Limpurgsingel en in mindere mate voor de Nijreessingel. Zij hebben dan ook alleen instemming gegeven voor een ‘korte boog’ om Zenderen, zodat Zenderen zelf ontlast wordt. Eigenlijk is er dus op voorhand sprake van een stevig meningsverschil tussen Almelo en de provincie.
Commissievergadering
Op 30 november 2021 kwam de Statencommissie Verkeer en Vervoer bij elkaar om de Vloedbeltverbinding en de PIP te bespreken. GroenLinks diende een zogeheten orde-voorstel in om ons plan voor fasering toe te lichten. .Helaas steunde geen enkele andere fractie ons ordevoorstel. Door een krappe agenda mochten we slechts twee vragen per fractie stellen en was er dus totaal geen discussie.
Statenvergadering
Tijdens de Statenvergadering hebben we ons standpunt toegelicht waarom we tegen het besluit van de provincie stemmen. We kregen nog wel een toezegging, we hebben gevraagd of er, gezien de grote meningsverschillen in de regio, ebruik gemaakt kan gaan worden van ‘gebiedsgerichte mediation’. Dit middel heeft op meer plaatsen in ons land gezorgd voor een oplossing waar alle schijnbaar te