Dit zijn de hoofdredenen waarom wij tegen het voorstel van de provincie hebben gestemd voor de investering van (op termijn) ruim 40 miljoen euro en het provinciale inpassingsplan (de zogenaamde PIP).  We zijn bij ons besluit om tegen te stemmen overigens niet over een nacht ijs gegaan.

  1. In het gebied zijn grote meningsverschillen over de mogelijke tracés. Meningsverschillen tussen de mensen in het gebied, maar ook tussen gemeente Almelo enerzijds en gemeente Borne en provincie anderzijds.
  2. Een andere reden is dat GroenLinks had voorgesteld om een fasering aan te brengen:
  • allereerst de twee bottlenecks in Zenderen en Borne op te pakken en uit te voeren.
  • Vervolgens kijken welk effect dit heeft: wachten op nieuwe verkeerscijfers, deze te analyseren, zodat er in een tweede fase bepaald kan gaan worden wat er nog verder moet gaan gebeuren. Daarbij worden natuur en (cultureel) erfgoed bij De Doorbraak en bij Tusveld ontzien. Ook kan zo nodig een aansluiting op de A1/A35 worden meegenomen.
  • De laatste fase is dan de uitvoering van de in de tweede fase gesmede plannen. Uiteraard wordt er tijdens het hele proces gelegenheid geboden voor optimale participatie.

Op die manier hadden we ook recht willen doen aan de verschillende meningen van de GroenLinks-raadsfracties in Almelo en Borne en ons bezwaar tegen de minimaal benodigd 10 km aan nieuw extra asfalt.