In Griekse vluchtelingenkampen verblijven vele honderden kwetsbare verweesde vluchtelingenkinderen in erbarmelijke omstandigheden. Nederland draagt bij aan lokale opvang, ondersteunt organisaties die zich inzetten voor vluchtelingen en draagt via de Europese investeringen bij. In meerdere gemeenten in Overijssel spreken raadsfracties over de wens zich open te stellen voor de opvang van deze kwetsbare kinderen in die gemeente. Helaas blijkt dat (nog) niet mogelijk.

De Statenfracties van D66, GroenLinks, Christenunie, PvdA, Partij voor de Dieren en de SP roepen het Kabinet op om compassie te tonen met de kwetsbare verweesde vluchtelingenkinderen en solidair te zijn met de vluchtelingen in Griekenland, zoals Duitsland, Luxemburg, Finland, Frankrijk, Ierland en Kroatië al eerder deden.

Nederland dient zijn verantwoordelijkheid te nemen, niet alleen door lokale opvang en ondersteuning te realiseren maar ook door opvang in Nederland mogelijk te maken. Grote maatschappelijke organisaties en kerken hebben hun steun aangeboden. Daarmee is het ook praktisch mogelijk dat de toekomst van deze verweesde vluchtelingenkinderen morgen al verbetert.

We moeten gemaakte Europese afspraken over de verdeling van vluchtelingen nakomen. Te beginnen bij de meest kwetsbare groep: verweesde vluchtelingenkinderen. Zo tonen we solidariteit met andere Europese landen en doen we wat we beloofd hebben.

Wij vernemen dat gemeenten garant willen staan voor bed, bad en brood, maar ook voor onderwijs. De gemeenten nemen hiermee de verantwoordelijkheid die bij hun taak hoort. Laat het Kabinet de hare nemen.

We brengen deze gezamenlijke boodschap onder de aandacht van ieder die bij kan dragen aan passende initiatieven.