GS van Overijssel leggen aan PS een plan voor om zelf een bedrijf te starten om een doorstart van luchthaven Twente mogelijk te maken. Voor dit bedrijf wordt een bijdrage van E 10 miljoen van provincie Overijssel en E 20 miljoen van gemeente Enschede verwacht.

 

GroenLinks ziet dit voorstel als een wanhoopspoging om de luchthaven open te houden. Als een luchthaven in Twente mogelijk en rendabel zou zijn, zouden de marktpartijen zich wel gemeld hebben en hoeft de overheid niet zelf de rol van exploitant op zich te nemen.

Het Statenvoorstel dat vrijdagmiddag naar de commissieleden is verstuurd, druist in tegen eerder gemaakte afspraken en besluiten.
Gedeputeerde Rietkerk heeft tijdens de verkiezingscampagne uitgesproken dat als er voor 1 januari 2008 geen exploitant is, de stekker uit de luchthaven gaat. Provinciale Staten hebben eerder in de motie Welten-Weijnen vastgelegd geen structurele en geen incidentele bijdrage aan de exploitatie te betalen.

Door nu met drie overheden een bedrijf te starten, komen de kosten voor de luchthaven voor rekening van de belastingbetaler. Dat geldt ook voor de risico's. Behalve de financiele risico's van een jarenlang verliesdraaiende luchthaven, kleven er wellicht ook juridische bezwaren aan het voortzetten van burgerluchtvaart in de nieuwe situatie die per 1-1-2008 optreedt. Dan eindigt definitief het beheer door Defensie.

GroenLinks zal gedeputeerde Rietkerk aan de afspraken houden en het voorstel terugsturen. Als er geen exploitant komt, dan komt er ook geen luchthaven. De voorstellen voor alternatieven voor het Groene Hart van Twente kunnen verder uitgewerkt en uitgevoerd worden.