Vandaag praten Provinciale Staten over de plannen voor de provinciale wegen N340 (Zwolle-Ommen) en de N377 (A28-Dedemsvaart). De provincie had plannen om van de N340 een 100km-weg te maken. Dit zou zo'n 300 miljoen euro moeten kosten. Dit mag van GroenLinks best wel een onsje minder: geen 100 km weg, maar een 80 km weg. Hieronder de inbreng van Daphne Dertien bij het Statendebat.
Voor GroenLinks is 160 miljoen uitgeven aan een weg, een bijzonder hoog bedrag. Maar dit is ook een bijzonder dossier.
In 2009 is er een variant doorgedrukt waar maar weinig mensen echt blij mee waren. Daar betalen we nu allemaal de prijs voor.
Vertrouwen gaat te paard en komt te voet.
GroenLinks doet een aantal flinke stappen door de motie te steunen. We zoeken de samenwerking om tot een houdbaar plan te komen. Een plan dat niet in een volgende coalitie-periode opnieuw kan sneuvelen. Zo’n plan moet dan ook niet worden opgezadeld met ontsnappingsclausules om er in de toekomst alsnog een 100weg van te maken. Daarmee zet je de precaire samenwerking opnieuw op het spel en daar is eigenlijk niemand mee gediend.
Voorspellingen dat knelpunten in de toekomst zullen vastlopen, zijn op z’n minst voorbarig. Het autogebruik en het autobezit nemen af. Het OV heeft de toekomst. Een toekomstvaste variant is dus een variant die geen extra geld kost om in de toekomst de snelheid weer op te kunnen voeren. Een toekomstvaste variant is een variant die een brede steun kan krijgen in de Staten. Want juist de politieke spelletjes zijn funest gebleken voor de voortgang van dit dossier.
En daar moet maar eens een einde aan komen.