Onze nieuwe economie bouwen we op al die mensen en bedrijven die eerlijk en duurzaam werken. Op goed werkgeverschap, met oog voor Overijssel, de wereld en de mensen om ons heen. Op het midden- en kleinbedrijf (MKB), startups, digitalisering, kennis en groene innovatie. Zo’n economie kan niet zonder een sterke en betrouwbare overheid. Een overheid die investeert, de natuurlijke grenzen van de planeet erkent en kiest voor een eerlijke verdeling van kennis, macht, inkomen en onze hulpbronnen.

Een grote zorg zijn de personeelstekorten die her en der ontstaan. Een gevolg van vergrijzing en arbeidsvoorwaarden onder de maat. Ouderen vloeien af en er zijn simpelweg te weinig jongeren om die leemte te vullen. Bedrijven zouden geholpen moeten worden hun werknemers langer ‘vast te houden’ door medewerkers meer voordelen te bieden. De mogelijkheden zijn legio: van participatie in zonnepanelen die op het dak van het bedrijf geplaatst zijn tot een collectieve tandarts voor het personeel, het is allemaal mogelijk. GroenLinks is voorstander van een inclusieve, wendbare en toekomstgerichte arbeidsmarkt.

Basisinkomen

GroenLinks is voorstander van de invoering van een basisinkomen. Als hogere overheden op lokaal niveau experimenten en pilots met een basisinkomen of andere vormen van regelvrije inkomensvoorziening als een fundamenteel recht voor iedereen zouden starten, willen wij dan ook dat de provincie dit actief oppakt.

Maatregelen voor economie en werkgelegenheid

  • De provincie stimuleert ondernemingen bij te dragen aan een groene en eerlijke economie.
  • De provincie bevordert dat bestaande bedrijventerreinen naar duurzame worden getransformeerd.
  • De provincie wordt een groene koploper. In het subsidie-, onderzoeks-, investerings-, aanbestedings- en inkoopbeleid wordt voldaan aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs.
  • De provincie kiest voor groene industriepolitiek in plaats van het ontwikkelen van fossiele bedrijventerreinen met weinig werkgelegenheid.
  • De provincie bevordert dat de Regio Zwolle, de Cleantech Regio (Deventer) en de regio Twente zich profileren als economische topregio’s met een schone economie. Groene energie, schone distributie en vervoer, biologische landbouw, duurzaam toerisme en een klimaatbestendige inrichting zijn daarbij sleutelwoorden. De provincie helpt mee ontwikkelfondsen te financieren voor om-, her- en bijscholing in de technische sector (Twents Fonds voor Vakmanschap, Upgrade Jezelf Regio Zwolle en Ontwikkelfonds Cleantech Regio).
  • De provincie ondersteunt bedrijven met circulair ondernemen, ondersteunt het Mkb met advies, begeleiding en middelen om bedrijven te verduurzamen en ondersteunt startups die wel sociale en/of duurzame winst opleveren maar nog niet voldoende rendabel zijn voor de maker/eigenaar.
  • De provincie zet zich samen met het onderwijs en ondernemers in voor om-, her- en bijscholing van vakmensen nodig voor de energietransitie en een circulaire economie.
  • Mochten er op lokaal niveau experimenten en pilots worden gestart voor een basisinkomen of andere vormen van regelvrije inkomensvoorziening als een fundamenteel recht voor iedereen, zullen deze door de provincie ter hand worden genomen.
  • De provincie helpt mee binationale opleidingen Nederland-Duitsland op te zetten voor wederzijdse diploma-erkenning en voorbereiding op de internationale arbeidsmarkt.
  • De provincie zoekt met (samenwerkende) gemeenten naar optimale locaties voor bedrijventerreinen. Uitgangspunt daarbij is dat eerst bestaande terreinen maximaal benut worden. Voor eventuele nieuwe bedrijventerreinen wordt ruimtegebruik geminimaliseerd en worden natuur en landschap ontzien. De provincie werkt bij het zoeken naar locaties van bedrijventerreinen actief samen met andere provincies. In het vestigingsbeleid krijgen schone bedrijven voorrang net als bedrijven die bij vestiging alsnog aan schone eisen zullen voldoen. Parkeren wordt waar dat kan in, op of onder bedrijfsgebouwen ingepast. Het overkappen van parkeerterreinen met zonnepanelen wordt gestimuleerd.
  • GroenLinks is tegen de komst van grote distributiecentra. Als er al sprake zou zijn van behoefte aan nieuwe grote distributiecentra, dan kan dit, onder voorwaarden, alleen op bestaande bedrijventerreinen die aan een snelweg liggen.